Partnerzy serwisu:
Biznes

UTK o grupach ładunków. Tąpnięcie w przewozach węgla kamiennego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
13-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/UTK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
UTK o grupach ładunków. Tąpnięcie w przewozach węgla kamiennego
fot. Adam Kilian (Wikimedia Commons) / lic. CC BY 2.0
Miniony rok przyniósł ogromne zmiany w strukturze grup ładunków w kolejowych przewozach towarowych. W przypadku węgla kamiennego mamy do czynienia z tąpnięciem – jego przewozy spadły o niemal 13 mln ton. Największą grupą towarów po raz pierwszy w historii, nie licząc pandemicznych lat 2020-2021, były rudy metali i pozostałe produkty górnictwa.

Urząd Transportu Kolejowego przedstawił informację dotyczącą udziału poszczególnych grup ładunków w kolejowych przewozach towarowych ogółem. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku pociągi towarowe w Polsce przewiozły 223,5 mln ton, realizując pracę przewozową na poziomie 58,3 mld tonokilometrów. Był to spadek odpowiednio o 3,5% oraz 5,4% w porównaniu z rokiem 2023. Oprócz znaczącego spadku pracy przewozowej na uwagę zasługują ogromne zmiany w udziale poszczególnych grup ładunków. Kluczowy wpływ na nie miało istne tąpnięcie, jeżeli chodzi o przewozy węgla kamiennego, które spadły aż o 12,9 mln ton. Bardzo duży, bo ok. 16-procentowy spadek, odnotowano ponadto w przypadku produktów rolnych i metali.


graf. UTK

W efekcie udział grupy ładunków obejmującej surowce energetyczne (węgiel kamienny, węgiel brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny) spadł do poziomu 18,1%. Jest to obecnie trzecia największa grupa ładunków, choć jej udział niespełna dekadę temu przekraczał 40%. Jest to oczywiście w ogromnej mierze związane z postępującą transformacją energetyczną. Za sprawą coraz bardziej restrykcyjnej polityki klimatycznej Unii Europejskiej i wzrostem cen uprawnień do emisji CO2 energia elektryczna pochodząca ze źródeł odnawialnych sukcesywnie wypiera z rynku tzw. “brudną energię”, pochodzącą ze spalania węgla kamiennego i brunatnego. Proces ten może w najbliższych 5-10 latach bardzo przyspieszyć wraz z oddawaniem do użytku farm wiatrowych na morzu.

Największą grupą ładunków w kolejowym cargo w Polsce w minionym roku z 28,3-procentowym udziałem były rudy metali i pozostałe produkty górnictwa. Na drugiej pozycji, nieznacznie wyprzedzając surowce energetyczne, usytuowały się produkty rafinacji ropy naftowej i koks, których udział wyniósł 19,7%. Czwarte miejsce zajęły z kolei “towary trudne do jednoznacznego sklasyfikowania” – w tym przypadku udział w przewozach wyniósł 13,1%. Choć kolejowe przewozy towarowe znajdują się w Polsce w regresie, bardzo cieszą solidne, a nawet skokowe wzrosty w trzech grupach ładunków – maszyny, urządzenia i elektronika (wzrost o 90,7%), materiały budowlane (31,5% na plusie) oraz chemikalia i tworzywa sztuczne (11,3% więcej niż w poprzednim roku).

– Kolej to już nie tylko transport surowców. To nowoczesna logistyka, coraz bardziej dostosowana do zmieniającej się gospodarki. (...) Przewieziona masa (węgla kamiennego – red.) wyraźnie spada z każdym rokiem. W zeszłym roku było to 62,6 mln ton w porównaniu z 75,5 mln ton w 2023 roku. W jego miejsce rośnie znaczenie chemikaliów, materiałów budowlanych, produktów przemysłowych oraz transportu intermodalnego. To wyraźny sygnał, że polska kolej wkracza w nową erę. Transport masowy surowców ustępuje miejsca bardziej zróżnicowanym ładunkom. Należy działać w kierunku dostosowania usług, a także infrastruktury, taboru i procedur do nowych potrzeb – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Ignacy Góra, Prezes UTK.

UTK poinformował także, że w 2024 roku obserwowano istotny wzrost “międzynarodowej wymiany kolejowej” w Polsce – aż 44% pracy przewozowej w tym roku obejmowało eksport, import lub tranzyt. – To pokazuje, jak ważnym ogniwem europejskiej logistyki staje się Polska – komentuje Ignacy Góra. Wydaje się jednak, że można tu mówić nie tyle o wielkim sukcesie, co o bardzo dużym potencjale, który jednak wykorzystywany jest tylko częściowo. Polska z racji swojej lokalizacji mogłaby stać się regionalnym hubem w transporcie morskim, obsługującym klientów z takich państw, jak Czechy i Słowacja, a nawet ze wschodniej części Niemiec. Osiągnięcie takiej pozycji skutecznie uniemożliwiają ograniczona przepustowość kolejowych korytarzy dostępowych do portów morskich oraz niskie prędkości handlowe pociągów towarowych.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Biznes

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Urząd Transportu Kolejowego 23 maja 2025

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Biznes

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2025

Dzięki pracom PLK przyspieszyły pociągi towarowe

Infrastruktura

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Biznes

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Urząd Transportu Kolejowego 01 listopada 2024

UTK: Coraz więcej lokomotyw dwunapędowych i wagonów towarowych

Tabor i technika

UTK: Coraz więcej lokomotyw dwunapędowych i wagonów towarowych

Urząd Transportu Kolejowego 26 października 2024

Wzrosła średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce

Biznes

Wzrosła średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Biznes

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

Urząd Transportu Kolejowego 23 maja 2025

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Biznes

Wyniki przewozów towarowych w marcu 2025 roku

Urząd Transportu Kolejowego 01 maja 2025

Dzięki pracom PLK przyspieszyły pociągi towarowe

Infrastruktura

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Biznes

Ile towarów przewiozła kolej we wrześniu 2024?

Urząd Transportu Kolejowego 01 listopada 2024

UTK: Coraz więcej lokomotyw dwunapędowych i wagonów towarowych

Tabor i technika

UTK: Coraz więcej lokomotyw dwunapędowych i wagonów towarowych

Urząd Transportu Kolejowego 26 października 2024

Wzrosła średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce

Biznes

Wzrosła średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5